از شایعه تا توهم کودتا؛ حال و روز ایران
یادداشت: جبار آذین
5 دقیقه مطالعه
یادداشت ها

دوستان نمیگذارند که دوران سرازیری عمر را بعد از بیش از پنجاه سال قلمزنی حقمدار و خسته از بیدادها و بلواها در حاشیه و به دور از جنجالها و هیاهوها و کشمکشها و زد و خوردها بگذرانیم و اندکی هم به خود و خانواده برسیم و از سر لطف، شفاهی و کتبی خواهان قلمزنی دوباره و پیوسته من هستند و در مورد مسائل مختلف نظر مرا که نه سر پیاز و نه ته آن هستم، جویا میشوند و من مجبور میشوم برای پاسخ به پرسشهای آنها، بنویسم.
عزیزان!
تاریخ بارها ثابت کرده که آمریکا و اسرائیل و دیگر ستمکاران و استعمارگران جهان، به دلیل منافع و قدرتطلبی و آقایی بر دنیا، دشمنان قسم خورده بشریت، ملتها، مظلومان، ایران و فلسطین و... هستند و هرگز اصلاحپذیر نیستند. آنها یک لحظه هم دست از نیرنگ و دسیسه و تعدی و تجاوز و ظلم بر نمیدارند و به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند و جنگها و تجاوزها و بازیهای دروغین مذاکره و صلح آنها با ایران و لبنان و... بر همگان آشکاراست.
اما از آنجا که ایران و ایرانیان، نیکاندیش و صلح طلب و عدالتخواه هستند، در برابر دفع حملات و توطئههای رنگارنگ آمریکا و اسرائیل، از تمام امکانات مشروع و بهحق از جمله امکان دستیابی به برخی مطالبات و شروط خود از راه مذاکره و دیپلماسی در کنار بهرهبری از سایر ابزار دفاعی در دفاع از خود نیز استفاده میکنند که این شیوه و افراد معتمدی که این مهم را در قالب دیپلماسی پی میگیرند، مهم و محترم هستند و انتظار این است که نمایندگان دیپلماسی هم مانند دیگر بخشها مقتدر و مدافع منافع و حقوق ملت ایران باشند.
در همین حال و هوا و اوضاع و احوال است که شنیده شدن بعضی خبرها، سیمای اندوهناک کشور و ملت را غمناکتر میکند. خبرهایی درباره تهدید به قتل رئیس جمهور و اعضای هیات دیپلماتیک از آن جمله است.
خبرهای دیگر نیز متاسفانه در حال شکلگیری در داخل و خارج ایران است که سخت ناراحت کننده بوده و نیازمند هوشیاری و بیداری است.
در میان خبرها و شایعات، خبر کودتای محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی و خبر کودتا ضد مسعود پزشکیان و دولت او، از همه پردامنهتر و داغتر است. در حالی که هر دو این خبرها نشات گرفته از توهم است، چرا که امکان کودتا توسط قالیباف ممکن نیست و کودتا ضد پزشکیان و دولت هم مقبول نیست.
قالیباف در میان مردم و جریانهای سیاسی، مخالف و موافق، فراوان دارد و اگر چنین اتفاقی رخ میداد، به طور قطع، با واکنشهای تند همراه با درگیری، رو به رو میشد. بنابراین امکان کودتا توسط او و هوادارانش، قابل پذیرش نیست.
از سوی دیگر، شایع شده است که مخالفان پزشکیان و دولت وفاق، در صدد سرنگون کردن او و آن با انجام یک کودتا هستند.
این خبر نیز نادرست است، زیرا اگر منظور از مخالفان پزشکیان و اصلاحطلبها؛ اصولگراها باشند، آنها نیازی به کودتا ندارند، چرا که قدرتهای نظامی، اقتصادی و قوای مقننه و قضاییه و مردم خیابان با آنها هستند و با داشتن چنین قدرتی، احتیاجی به کودتا ندارند و میتوانند در اوضاع جاری کشور، شرایط را برای تغییر رئیس جمهور و دولت و گماردن فرد یا افراد مورد قبول خود فراهم آورند.
با این حساب،خبرهای کودتا در هر دو مورد نادرست است.
در واقع در ارتباط با سرنگونی دولت وفاق پزشکیان، یک جریان با زیر سوال بردن عملکرد گروه مذاکرهکننده و خیانتکار خواندن آنها فعال شده و این روشن است مسیر تخریب را طی میکند.
جدا از آنچه در کشور در جریان است، دو پرسش مطرح میشود و آن اینکه، اگر کارکرد هیات مذاکرهکننده، مقبول واقع نشود، آیا مجدد به جنگ بازمیگردیم و چنانچه این گونه شود، این جنگ تا چه زمانی طول خواهد کشید و تا چه زمان، ایران و مقاومت، میتوانند در مقابل آمریکا و اسرائیل مقاومت و مقابله کنند؟ و چه تضمینی وجود دارد که مانند دوران دفاع مقدس، مجبور به پذیرش قطعنامه نشویم؟
دوم اینکه، اگر هیات مورد بحث منحل و دولت پزشکیان ساقط گردد، تکلیف فقرهای مادی و فرهنگی و بیعدالتیها و فسادهای موجود در کشور چه میشود؟
آیا کشور در چنین شرایط که تکصدایی خواهد بود، قادر به برقراری حکومت عدل علی و عدالتگستری و حافظ آزادی و آزادگی خواهد بود؟
با توجه به این نکته که وضعیت بد و تلخ امروز ایران، فقط نتیجه عملکردهای دشمنان خارجی و یا گروهها و جریانهای مغایر با اصولگراها نیست و در چهار دهه اخیر، دولت و مسئولان و مقامداران مختلف از جریانهای گوناگون در ایجاد آن نقش داشتهاند!
شرایط کشور و منطقه بسیار ملتهب است و باید ایران در داخل،منطقه وخارج از کشور، خردمندانه، ملی و مردمی ظاهر شود و رخت عزا را از تن ایران بزداید و با تن پوشی از نور و عشق و امید و صلح و دوستی، ایران را آذین ببندد.
اکنون زمان درگیریها و تسویه حسابهای داخلی نیست، بهویژه که دشمنان در تنگه هرمز و منطقه و جهان و همچنین داخل کشور، تحرکات مخربانه تازهای را آغاز کردهاند.